San Jeronimo, waar alle honden samenkomen !

13 april 2014 - San Jerónimo District, Peru

13 April ( 5u )

Eerste nacht in San jeronimo op mijn kamertje. Gisteren pas laat terug gekomen van Cuzco met een taxi ( 15 soles ) Gelukkig had ik een chauffeur die moeite wou doen. Men kent hier namelijk de straatnamen niet echt.  Je moet herkenningspunten noemen ( die ik natuurlijk ( nog ) niet ken). Ik wist San Jeronimo en een controlepost, ( al weet ik niet wat ze bedoelen met een controle post , we worden niet tegengehouden of gecontroleerd , maar bon… verder wist ik dat er een gevangenis is in dezelfde straat dan het project  (maar goed, na dik half uur rijden hebben we de straat gevonden ( de chauffeur sprak verschillende mensen aan , alle vrouwen noemt hij mami, alle mannen papi ) We hadden eigenlijk 12 soles afgesproken , maar ik geef de man met plezier 15 soles ( heel wat minder dan de 70 soles die sommige chauffeurs vragen! Ik werd dus afgezet in de juiste straat…nu het juiste huis nog terugvinden tussen alle poortjes en deuren die op elkaar lijken in het donker ( ik ben vanmorgen ook zo snel terug naar Cuzco vertrokken dat ik eigenlijk niet echt heb opgelet waar ik juist moest zijn ; huisnummers zijn hier al helemaal vreemd, dus toch na 3 keer de  lange baan afgelopen te hebben krijg ik toch wel een beetje koud /warm…ik zit toch wel juist??? Voor mijn part zou hij me evengoed in een compleet ander dorp afgezet hebben !! het lijkt allemaal zo hard op elkaar!! Na de 5 de maal aan beide kanten van de straat gewandeld te hebben denk ik het juiste deurtje gevonden te hebben , ik steek mijn sleutel in het slot …yes …hij past. Nu enkel de deur nog open krijgen ! ( moet beetje wringen had Ellen gezegd.) Na beetje trekken en heel hard duwen val ik binnen en wordt verwelkomd door oorverdovend gehuil en geblaf van Django , de hond die hier rondloopt. Hoewel ik over mijn hele lijf plak zie ik een douche nu niet echt zitten. De zon is al lang onder en ik kan dus niet meer terug opwarmen na de douche. Ik poets mijn tanden nog snel aan de waterbak die buiten staat en hou het voor gezien. Ik trek de deur van mijn kamertje dicht en …hier zit ik dan…neen , geen internet op de kamer, dus het thuisfront zal het zonder nieuws moeten doen.  Voel me even een nonnetje op retraite zo alleen en in stilte en moet hier wel om lachen !

Ahum, schrap dat van die stilte maar al !! Het lijkt alsof alle honden van San Jeronimo ‘s nachts samenkomen om een potje in de nacht te huilen en te blaffen. Hoe ga ik hier in hemelsnaam doorslapen? Om de zoveel tijd vliegt er een vliegtuig boven het project en lijkt het alsof het op mijn dak gaat landen ! …ja wadde ! ik word er een beetje gek van…telkens 10 min max stilte en dan weer die honden …hoe ga ik dit een maand volhouden??? Om half 2 kruip ik uit bed en ga buiten een sigaretje roken ..geen hond te zien , alleen te horen !  ik loop een beetje heen en weer, lees enkele teksten van school, maar ben eigenlijk echt stikkapot ! Ik kruip rond 4u terug in mijn slaapzak, een beetje later is het 6u, het licht schijnt binnen dus ik hou het bed maar voor bekeken. Er word ook regelmatig aan de voordeur gebeld., met een beetje tegenzin slenter ik naar het badkamertje …oh nee …de deur is op slot !! ze hebben me sleutels van de voordeur, mijn kamer en de keuken gegeven , niet van de badkamer. Ik zie Marina of haar zus ook nergens …damn ik moet echt wel plassen !! In de tuin staat een oudere man. Ik vraag hem of hij weet waar ik Marina kan vinden . hij kijkt me vreemd aan en komt een beetje dichter. Ik stel mijn vraag nog eens en plots komt Marina uit de raam hangen : ah Tacha , buenos dias ! ik beantwoord haar begroeting en vraag of er een sleutel is van de badkamer. Een sleutel ? neen , die deur is altijd open. Ik terug naar de badkamer , een beetje meer fors, maar niks , de deur blijft dicht. Ondertussen springt mijn blaas bijna ! De man komt ook eens proberen maar krijgt er ook geen beweging in . hij roept iets naar Marina ( denk in Quechua, want ik versta er niks van). Even later staat Marina met een groot keukenmes aan het slot te prutsen …oef …gelukkig , ik kan op de wc zonder bril gaan zitten.

Een beetje later waag ik het toch om de douche te proberen. Het water sproeit tot in de wc, maar is gelukkig wel een beetje warm ! ik stap onder de douche en tegen dat ik helemaal nat ben is het water ijskoud !! Goeie morgen !! :) ! ik ben alleszins wel goed wakker nu. Aangezien er geen toilet papier ( heb zakdoekjes gebruikt ) is en geen koffie besluit ik eerst op zoek te gaan naar een winkeltje. Er zijn er verschillende hier op de baan, allemaal kleine donkere kamertjes waar het lijkt alsof alles al jaren op de planken staat. Nog even snel een internet cafe binnen waar ik een berichtje voor Wim achterlaat ( qwerty toetsenborden zonder letters op …lol , duurt wel even eer je dan een boodschap hebt ingetikt!) Daarna, genieten van een tasje koffie op mijn kamer :)