Alles van de afgelopen maand tijdens de vrije tijd

11 mei 2014 - Cuzco, Peru

12 mei ’14

Ondertussen zit de stage erop … L veel te kort , maar wel super geslaagd !! ik heb mijn hartje natuurlijk verloren daar in San Jeronimo bij al die schattige kids. Ik heb een dagboekje bijgehouden, maar ik ga niet al die verhalen hier plaatsen. ( die vertel ik wel als ik thuis ben!! J )

Ik kan alleen maar zeggen dat het een super ervaring was en dat ik ontzettend gelukkig was op mijn sober kamertje, zonder internet! Ik hoop dat de foto’s iets kunnen weergeven van hoe het daar was …. Helemaal anders dan Cuzco, waar alles voorzien is voor de toeristen. San Jeronimo mag dan minder toeristisch zijn , voor mij was het de max ( na even aanpassen wel ! ) ik ben ontzettend blij dat ik daar zo lang heb kunnen zitten !

Dinsdag ga ik nog 1 keer terug om echt afscheid te nemen van de kids en nog mee huisbezoeken af te leggen!

Tijdens de weekends kwam ik meestal wel naar Cuzco voor 1 of 2 nachtjes. Zalig genieten van een echte warme douche!! ( en toch was het elke keer echt thuiskomen in San Jeronimo!!

De Spaanse lessen waren ook altijd super! Sadith ( mijn lerares en medewerker in het project ) is een fantastische dame waar ik ontzettend leuke gesprekken mee had , eerder dan echte les krijgen. Het was bijna jammer dat ik maar 3 weken les kreeg! De laatste week had ik geen les en dus vrij tot half 3 ! heel veel gewandeld daar en vanalles gezien. Grootste plus punt was de markt daar ! ongelooflijk mooi en tja …. De rest beschrijf ik wel als ik terug ben ! J ik zal al wel enkele foto’s posten J !!

Ik zet nog wel even mijn verhalen van tijdens de weekends hier …we gaan dus even terug in de tijd …

17 april

Vanmorgen vroeg vertrokken in San Jeronimo naar Cuzco. Wel even gezocht naar een goedkoop hotelletje, maar de meeste ( die ik ken of opgezocht had waren volzet voor vanavond.) Dus toch maar weer een duurder ( 120 sol) hotelletje. Wel zalig : voor de eerste keer sinds ik hier ben een echte hete douche kunnen nemen en nog eens lang met Wim kunnen skypen. Dan weer beginnen wandelen en eigenlijk voel ik me wel goed tussen al het volk hier. Veel van de verkopers herkennen me en dat geeft toch ook wel een leuk gevoel.  Ze komen allemaal wel even een praatje maken en vragen of het meevalt in San Jeronimo. Ook een kerel ontmoet, een super vlotte prater die me vanavond mee wil nemen naar een discotheek …denk het niet J ! maar was wel supergezellig !

Verder de sigarettenverkoper ( Ricardo ) weer gezien en even mee samengezeten. Hij zegt dat mijn Spaans al pakken beter gaat J  Lang zitten praten met een schoenpoetser die absoluut mijn sandalen wou poetsen. Ik bleef bij mijn standpunt : niet nodig, er is amper poetswerk aan. Heel tof dat ze dan niet direct weglopen of onvriendelijk worden.

Verder is het jammer genoeg heel hard beginnen regenen. Ik had nog niet veel gegeten, dus ben ergens binnengestapt om pollo al horno te gaan eten ( kip in de oven ) met lekkere groentjes en …frietjes ! J

Aan het tafeltje naast mij zat een ouder koppel van England. Leuk om zo vlot in ’t Engels te kunnen praten en te kunnen helpen bij het vertalen ! daarnaast zat een koppel van Australie ! de man was cui aan ’ t eten ( jaja …cavia ! ) je krijgt het volledig op je bord ( kop en al !! ) en ja , ik heb geproefd …!!!! Viel eigenlijk wel mee….is vooral het idee, als je het niet zou weten zou je het lekker opsmullen …maar het feit dat het zo duidelijk een cavia is …neen , toch liever niet.

Na het eten ( en de regenbui ) terug naar buiten. Aan de ingang van het restaurant stond een koppel te kijken naar de kaart. De man zag me en ik hoorde hem net in het Nederlands zeggen: anders vragen we het even aan dat meisje. Ik antwoorde heel snel in ’t Nederlands dat het eten lekker was ! gezellig een half uurtje aan het kletsen geweest met deze mensen. Heel leuk om ervaringen te kunnen delen. Zij werden blijkbaar nogal in ’ t zak gezet door de taxi s … ik heb hen kunnen uitleggen welke taxi s ze links moeten laten liggen. Als je kiest voor de officiële taxi s betaal je soms 4 dubbel. En het is minder avontuurlijk. De andere taxis hebben geen plakaatje op hun dak, maar meestal de nummerplaat aan de raam hangen . het zijn dikwijls autootjes die eruit zien alsof ze in België enkel op t stort te vinden zijn , maar meestal heel vriendelijke chauffeurs en dus pakken goedkoper.

18 april

Vanmorgen vertrokken in 1 hotel om op zoek te gaan naar een goedkoper hostelletje. Er zou internet zijn , maar krijg niet direct verbinding…ach ja, dan maar weer gaan wandelen e ! ( mijn wandelbenen zijn wel content hier !! ) Eens gaan kijken of ik de Nederlanders van gisteren met hun gids kan vinden … geen groep te zien dus maar verder naar een ander plein: Plaza de San Francisco  Daar ontmoet ik Pakari, een toffe Peruviaan die een toer winkeltje heeft en een hostell. Hij organiseert trekkings naar verschillende plaatsen. Hij is erg benieuwd naar mijn ervaringen tot hiertoe in Peru en vraagt vele vragen over het project. Hij geeft me complimenten over mijn Spaans wanneer ik even twijfel en over mijn woorden struikel. Hij op zijn beurt verteld me alle mogelijkheden om naar de Machu Pichu te gaan. Hij zegt dat het een magische berg is, die je een speciaal gevoel geeft …ik geloof hem graag, maar ben vooral geïnteresseerd in hoeveel het zou kosten. Ik ben wel een beetje zuinig met mijn soles, maar het gaat toch wel ontzettend snel !! 2dagen, met bus en eten en overnachting in zou een 300 sol kosten… Overnachten in zijn hostel kost maar 30 sol, maar is op een slaapzaal slapen… niet echt mijn ding vrees ik. Als ik hem vertel dat ik de Machu Pichu wel wil doen als mijn stage voorbij is schrijft hij direct zijn naam en telefoonnummer op. Pakari is een zeer innemende kerel, echt een tof gesprek gehad. Hij is bijna 2uur bij mij blijven zitten en het was zelden langer dan een minuutje stil ! Ja, mijn Spaans gaat goed vooruit ! Wanneer Pakari verder wil gaan geeft hij me een knuffel en een dikke kus…. En zegt dat ik hem altijd mag bellen, ook als het niet om de Machu Pichu gaat maar gewoon info wil J

20 april 2014

Juist terug in Sn Jeronimo. En eerlijk, het is echt een beetje thuiskomen. Neen ik heb hier niet de luxe die je in Cuzco kan vinden, maar ik heb een keuken waar ik wanneer ik maar wil , ook midden in de nacht een koffietje  of warme melk kan maken. Ik kan elke nacht naar 1000 sterren kijken, de hond en de kat ( Django, de hond en Lola de kat  kennen me en houden me regelmatig gezelschap, …)

De dagen in Cuzco hebben echter wel deugd gedaan hoor, veel contact met thuis, hete douches, uitgebreid ontbijt (soms), zoveel te zien zoveel mensen ontmoeten …. Het leven kan zo schoon zijn !!! J !

27 april, 2014

Gisteren weer aangekomen in Cuzco. Hetzelfde hostelletje dan de laatste keer …ik weet dat ze daar heeel hete douches hebben  en dat is veel waard !! gisterenavond gaan eten met 3 locals die ik eerder hier heb leren kennen. Super gezellig ! soms beetje moeilijk om te volgen als ze onder hen in ’t Spaans bezig zijn, maar ik kan al zoveel wel volgen ! ben super fier op mezelf !) We hebben gisteren gitaar gespeeld en humhum , zelfs een beetje gezongen ( vraag me niet wat allemaal , denk dat de gasten alleszins wel gelachen hebben met mij ! ( waren songs in quechua ( of helemaal geen taal ? ) de liedjes in Spaans kon ik wel begrijpen. Ik heb echter ook wel kunnen lachen door hen Nederlandse en Engelse nummers te laten zingen ! het was een welkome afwisseling op het in mijn eentje eten .

Vanmorgen het hotelletje verlaten en naar een gezellig cafeetje gekomen waar ook free wifi is . al elke keer dat ik hier kom kijk ik naar die volle balkonnetjes …er zijn er echt niet veel en ze zitten dus steeds direct vol. Vandaag had ik echter geluk… een heel balkonnetje voor mij alleen en ondertussen kunnen skypen , internetten, …. Ik mag hier zelfs roken. Ondertussen zit ik hier dan ook bijna 2uur ! (heel vreemd dat het hier niet vol terrasjes staat !! de toeristen zouden nogal staan drummen !! maar er zijn dus wel enkele balkonnetjes …J )

Nog even rondwandelen en dan terug naar San Jeronimo… mijn thuis weg van thuis. De soberheid ervan ben ik ook ongelooflijk beginnen appreciëren, alhoewel het in het begin echt wel ff aanpassen was. Ik ben blij dat ik daar in mijn eentje zit en ook daar beginnen sommige me te herkennen.  Toch zal ik blij zijn als de echte vakantiedagen beginnen…al maak ik me een beetje zorgen over de centjes…. Alles is hier pakken goedkoper, maar het kost natuurlijk wel wat en het telt toch snel allemaal op …en ik ben nog niet eens aan cadeautjes of shoppen begonnen !!! ach we zien wel ! een uitgebreid ontbijt als vandaag zit er zeker niet alle dagen in. Maar zoals in het begin ..;een fles water en een zak noten of fruit van de markt …daar kom je ook al ver mee.

Bon, ondertussen begint de zon te draaien en staat het balkon hier bijna in schaduw…tijd om stilaan warmere plaatsjes op te zoeken ….

28 april ’14

Weer terug thuis J

Rond 5u 30 was ik alweer uit de veren en ja hoor ..een fris douchke om de dag te beginnen. Gisteren in Cuzco ook een beetje charcuterie gekocht J  en een beetje mayonaise !! grappig, die verkopen ze hier, net als de confituur in zakjes ! Maar mijn bokes met mayo kaas en hesp smaakte overheerlijk ! zoveel koffie als ik maar wil …ja , mijn appartementje heeft ook zo zijn voordelen.

Ah ja, Toch wel iets gekocht hoor..een meisje ( ze beweerde dat ze 18 was, maar ik geloof er niets van, schat haar maximum 15 jaar. Ze verkocht de sleutelhangertjes ( waar ik er al 3 van had gekocht eerder in Cuzco ) maar ook de typische mooie mutsen van hier ( 30 sol ) en armbandjes. Ik zat op de trappen van de Plaza de Armas, volle bak in de zon J J Veel te warm voor een muts zei ik en de sleutelhangertjes heb ik al. De armbandjes dan? Ik zei haar dat ik niet graag iets rond mijn pols draag. Toen kwam natuurlijk de tattoo weer ter sprake. Ze wilde er alles van weten en bekeek ook grondig de andere tattoos. Ze vroeg me verder hoe het komt dat ik zo goed Spaans kan .Ik vroeg haar uit over haar familie, studies en dromen. Super gezellig ! uiteindelijk had ze ook leuke zakjes bij om te verkopen. Die zijn best wel handig …alhoewel , ze kosten maar 5 sol ! dus echte goede kwaliteit verwacht ik niet. Ik dacht dat ze wel zou verdwijnen als ze centjes ontvangen had, maar ze bleef rustig zitten ( ze was ondertussen al wel aan de andere kant gaan zitten zodat de zon niet meer op haar gezicht scheen ) ze vond het wel grappig dat ik mijn broek tot op mijn knieën had getrokken ( is mijn look hier  ) maar begreep niet echt waarom ik de zon zo leuk vind. Zij proberen zoveel mogelijk hun huid te beschermen door lange mouwen en lange broeken te dragen. Ik legde haar uit dat wij niet zo’n hete zon hebben en als we wel teveel zon hebben we ons insmeren met zonnecrème. Dat doe ik hier dus ook ( nog nooit zoveel crème op mijn lijf gesmeerd , meerdere keren per dag met zonnecrème en vanaf dat de zon weg is met body lotion !! ) Als je hier woont en niet veel centen hebt kan je natuurlijk niet om de zoveel tijd een creme smeren ….  Het was een super leuk gesprek.

De taxi chauffeur was weer een gezellige babbelaar die ook weer vreemd keek dat ik naar SJ wou. Het uitleggen waarom ik naar daar ga is altijd wel leuk. Ze appreciëren vrijwilligers enorm. Alhoewel ze meestal wel vragen hoeveel je daarmee verdient !  ik weet nu ook wel beter hoe ik moet uitleggen waar ik juist naartoe wil in SJ. ( heel vreemd hoor dat ze geen straatnamen kennen ! )

Anyway, thuis aangekomen alles uitgepakt, goeie dag gaan zeggen bij Marina en dan maar direct gaan wandelen ( er was nog eventjes zon, maar op’ t project ( en dus thuis ) is de zon al vroeg weg. Meestal begin ik direct te klimmen. (lijkt minder vermoeiend om eerst te klimmen om in ’t terugkomen enkel te dalen ) maar die straatjes ken ik nu wel een beetje . Dus, de straat over ( echt ni simpel !! ) en naar beneden. De eerste straat viel nog heel goed mee. Tot ik een straat rechts inging. Ik werd teruggedrukt door de geur ! zo erg !! Amai , en ik dacht dat de straten rond het project al erg waren !! ik moest eventjes naar lucht happen ! ik hoorde echter kinderen spelen dus …toch maar verder gaan , als zij hier leven kan ik er toch op zijn minst doorwandelen. De straten zijn hier ook geen harde straten meer. Zandweggetjes , putten, zandbergen en …vuil. Daartussen spelen kinderen en honden door en met elkaar. Ik heb enkele foto’s getrokken, maar niet veel omdat het gewoon niet juist leek. De kinderen keken me aan alsof ik een alien was. De honden kwamen dichterbij eens snuffelen…. Ongelooflijk ! ik heb zulke straatjes al wel eerder gezien, in de achterbuurten in Cuzco als we met het busje rijden, of met een taxi, maar nog niet gewandeld. Zeker om nooit te vergeten. Een goei uur later was de zon helemaal verdwenen en ben ik maar terug naar het project gewandeld.

1 mei 2014 ( feestdag, geen project)

Vandaag heerljk warm geweest. Ben toch maar in SJ gebleven. Eerst paar uurtjes thuis gezeten in de zon, dan naar de markt nog is wa fruit en groentjes gaan kopen….. zo jammer dat ik geen foto’s durf te nemen daar. Maar dan nog, die zouden niet de sfeer ( en de geur ) weergeven. In SJ zie je geen toeristen ( behalve ikke dan !  ) ze lopen hier met truien, jassen en mutsen en ik …in een open kleedje ! ach, zo hebben volgende toeristen het makkelijker 

De markt ligt op een dik half uur stappen van het project. De meeste nemen de bus, maar ik zie elke gelegenheid om in het zonneke te kunnen lopen veel te graag ! dus te voet. Groot geld ( vanaf 20 soles ) is hier heel ongewoon. Liefst gewoon centjes ! heb 6soles uitgegeven en kwam thuis met ne zak wortelen, tomaten, 2 avocado s 2 mango “s grote stukken gember, een brocoli en brood !!!!

Thuis alles afgezet en dan met fototoestel weer op wandel.  Deze keer terug naar boven. Onderweg ben ik een man tegen die me foto’s zag maken. We geraakten aan de praat en hij zij hem te volgen voor een nog mooier uitzicht. Na 10 min zandwegen ……wauuuwwww !!! hoop dat dit op foto overkomt ! was een gezellige babbel alleszins en zeer vriendelijk dat ik mee op zijn domein mocht. De hoogte is echt iets vreemd hoor. Soms heb je er geen last van en andere dagen is gewoon stilzitten al teveel ! vandaag was echter een goeie dag ( wat niet wil zeggen dat ik hijgend boven kom en het lijkt alsof mijn longen uit mijn lijf gaan springen !

Heb toch wel enkele uren rondgelopen  op de terugweg een herlaadkaartje van 10 soles gekocht. Ik wist dat bellen makkelijker zou zijn. Wim en Jamie aan de lijn gehad J J!!

Thuis groentjes gesneden en laten pruttelen terwijl ik verder buiten in het zonneke zat te lezen. De geur van de soep was zalllig !! een kleine tas gedronken en dan weer op pad naar beneden ( op het project waas de zon al bijna helemaal verdwenen. Beneden is echt nog vreemder om rond te lopen … ze bekijken je echt alsof je van een andere planeet komt. Ook hier vind ik het dus heel moeiljk om foto’s te nemen. ( zouden zo’n knappe foto’s zijn , maar heb al genoeg beziens ( had ondertussen nochtans een vestje bij aangedaan ! ) ook wel minder mooie dingen: een slapende man zo goed als in t midden van ’t straat en een ander die nog rechtstond maar tegen een muur. Als ik even keek zag ik dat de man (zonder zijn broek open te doen ) stond te plassen en bloed uit zijn neus drupte op de grond…. De kindjes ( die echt wel tussen het vuil spelen ) kijken vrolijk op als ik hen toeroep : hola chico’s. ze lopen meestal een eindje met me mee….hier zou ik echt wel foto’s van willen !! wie weet, 1 van de dagen, als ze me misschien een beetje kennen.

Terug thuis een heerlijk bordje soep met een pistoleeke ! Zalig !!! vlees eet ik enkel af en toe in Cuzco. Het is vooral fruit en groentjes en noedeltjes en rijst dat ik hier eet. Maar kan zo smaken !!!

3 Mei 20u14

Yes , here i am in Cuzco !! Zalig toch , zoveel mensen en zoveel te doen en te zien !!

( goh , als ik alles, ook van de stage zo teruglees twijfel ik weer of ik niet gewoon alles zou posten , maar dat zijn zo’n 40 blz !! ik ga jullie dat besparen…. Maar echt , wat een ervaring !! voel me een echte bofkont dat ik dit allemaal kan en mag beleven !! )

Na gerief in een hotelleke gezet te hebben , ikke op stap  lekker weertje, gewoon relaxen en genieten !!!  ik ben Enrique tegengekomen, maar hij is aan t werken in een pizzeria ( mensen op straat aanspreken met het menu in de hand ) ik moest een beetje lachen, hij had een kostuum aan ( groot verschil tegenover wanneer hij tours probeert te verkopen. Hij had het vrij druk , maar niet te druk om mij openhartig te begroeten  eens je echt kennis gemaakt hebt met een aantal van de Peruvianen zijn ze je vriend !! op Plaza De Armas is het ook leuk en om de 10 min kussen uitdelen en vertellen hoe de week was en hoe lang ik nu blijf …. De verkopers zijn ook helemaal niet meer zo vastberaden naar mij toe …ze roepen enkel of het al mijn laatste week is ( tegen velen van hen zei ik ..de laatste week zal ik cadeautjes kopen.)

Er was vandaag een leuk marktje !! supermooie dingen gezien …sommige wel net te duur ( 170 voor een zalige warme leuke lange vest ) na even praten wou ze wel aan 150 soles verkopen, maar dan nog …. Volgende week staat ze er weer …. We zien dan wel !

Op een ander plein was er nu volop ambiance met 1 van de dansgroepen. Op muziek dansen zij met hun warme pakken en maskers uren aan een stuk. Vreemde dansen waarbij ze elkaar met zwepen rond de enkels slaan ! Wel spectaculair om te zien hoor !!

Hoe heet het deze morgen ook was …in de namiddag mijn eerste echte onweer gehad !!! ongelooflijk hoeveel water er kan vallen hier ! de straten lijken na 10 min op rivieren. En bliksem is toch nog 100 keer indrukwekkender hier in de bergen. De donder ….oorverdovend , lijkt op een aardbeving !

Lekker gegeten trouwens gisteren !! kip brochetten ( zo groot , ni te doen !! met frietjes en groentjes van de salad bar !! heb weer genoeg vlees gegeten voor de rest van de week !

Morgenvroeg terug naar SJ ! Laatste week !! zal ergens toch ook wel beetje opgelucht zijn als het erop zit, maar tegelijkertijd doet het nu al pijn in mijn hartje !!

6 mei 2014 12u ‘ smiddags.

Vanmorgen rond 5u  opgestaan en koffie gezet, heb er echt wel zin in! Bij Marina in de tuin is er vanaf half 7 ongeveer wel zon , dus …de dag is goed begonnen. Daarna toch maar met fototoestel weer naar de markt. Ondertussen kennen ze me toch een beetje en durf ik misschien wel foto’s te nemen. Het is echt onbeschrijflijk hoor de markt hier !! hoop dat de foto’ s een beetje een beeld geven. Natuurlijk zonder geur en geluid…jammer, want dat maakt het pas echt af !

Het zonnetje brandt weer hevig en ik ben blij dat ik regelmatig hier op mijn kamertje kan komen insmeren voor ik weer vertrek. Beetje op adem komen is ook wel nodig ! de laatste dagen weer veel last van de hoogte . ook vannacht zat ik hier te hijgen alsof ik uren had gelopen. Enkel van uit mijn bed naar buiten te gaan! Een theetje met coca bladeren helpt wel een beetje. Dat ben ik nu dus aan t drinken voor ik weer vertrek ! 

9 Mei, 2014

Da laatste dag zit erop L J gemengde gevoelens. Vanmorgen weer naar de markt geweest, neen niet zozeer om foto’s te trekken, maar om afscheid te nemen en ….natuurlijk toch maar enkele spulletjes te kopen !! Verkoopsters waren superlief tegen me en ik kreeg dikke knuffels en veel geluk voor de terugreis en altijd welkom, dikke knuffels en dikke tranen …..

Dan nog even langs internet café om papieren van school af te drukken en dan mijn kamer beginnen opruimen en inpakken ….. vreemd gevoel toch. Er was vrij veel bewolking vandaag L !!!maar hierdoor ben ik wel niet gaan wandelen en staat mijn rugzak al helemaal klaar. Ik denk dat er nog wel plaats is voor nog wat leuks.

Ik kijk uit naar morgen ,begin van de vakantie , maar …zal het hier ook echt missen!!! Morgen ( of zondag beginnen plannen wat ik juist wil zien. Moray zou zeker de moeite zijn en … , en de Machu Pichu staan op het lijstje … vanaf dat ik internet heb eens beetje opzoeken en dan eens langs Pakari en ook wel andere tour operators bekijken en bevragen !

Project is dus (bijna) afgelopen, maar de verhalen nog niet !!! J ( dinsdag nog 1 keer terug )

10 mei 2014

Het is 5u. ik heb al 2 tassen koffie en sigaretjes op J wat ga ik dit missen !!! deze nacht ook een paar keer tot op de straat geweest: ik heb beloofd het vuil buiten te zetten ( heel vreemd, tijdens het project heb ik dit verschillende keren gevraagd: waar of wanneer is er vuil ophaling? Niemand gaf een duidelijk antwoord. De kinderen moeten regelmatig een vuilzakje meenemen, zij zetten dit onderweg ergens af. Tot verleden woensdag. Er was veel meer vuil omdat we het verjaardagsfeestje hadden. Plots zei d man die bij Marina werkt dat het elke woensdag en zaterdag vuilophaling is. In deze straat. Nog even bij de buurvrouw nagevraagd: ja zaterdag in deze straat. Of het smorgens of ’s avonds is kon ze me niet vertellen… dus ben ik sinds gisteren avond en vannacht de straat in het oog aan t houden J maar nog nergens iets te zien dat doet vermoeden dat je dat hier gewoon buiten kan zetten.

Zojuist kwam de man van Marina binnen. Ik vroeg ook aan hem nog eens hoe het juist moet. Lol, het uur staat niet echt vast! Je hoort ze want ze kloppen met ijzer op elkaar en roepen iets om door een megafoon. ( ah, zou dat de vuilkar zijn?????? Er rijden hoer nl brommers rond met een kar achter gespannen en die roepen iets onverstaanbaars rond. Ik heb ook nog geen enkele keer iemand daarop zien reageren ….het blijft dus afwachten) Alleen, ik zou rond half 10 toch wel willen vertrekken naar Cuzco!  Dus misschien moet ik het toch aan Marina vragen?? Lastig wel ! Nu, een uurtje meer of minder doet er niet echt toe, ( als de zon schijnt ) maar het is hier toch al wel kaal en alles ( buiten laptop ) ingepakt…. Het is ook nog zo vroeg !! het lijkt lang, hier nog zeker 5u zitten voor ik vertrek.

8u13

Het vuil is weg  … heb ook al afscheid genomen van Marina en haar man. Zij vertrokken om half 8 naar ik weet niet waar, maar ze waren proper uitgedost en roken uren in de wind naar eau de cologne. Ik ben waarschijnlijk weg tegen dat zij terug komen. De zon is jammer genoeg nog niet van de partij! L ondertussen de lakens van mijn bedje gehaald, weer een beetje stof geveegd en nu staat er een pot water op ’t vuur om nog even met een dweil rond te gaan.

15uur

Ben ondertussen al eventjes aangekomen in Cuzco J had een toffe taxichauffeur en aangezin mijn bagage op de achterbank lag zat ik mee vooraan. Zijn ruit had een grote barst en af en toe heb ik mijn ogen wel eens toegenepenJ ! maar Pepe, was een babbelaar en het praten ging me heel goed af ( waarom lukte dat gisterenavond nu niet met de ouders???! ) hij was ook de goedkoopste taxi tot hiertoe voor deze rit ( meestal 12 tot 15 soles, nu 10 !! hij zette me af aan het hotel waar ik hijgend boven kwam ( zijn een tiental trapjes maar met rugzak en handbagage derbij , amai mijn botten !!)

Ik was eigenlijk te vroeg maar ze kennen me nu en wisten wel dat ik vandaag ging komen. Ik mocht dus toch direct op de kamer. Alles beetje uitgepakt ( en nagedacht wat ik nog allemaal kan achterlaten J ) doucheke genomen J J bloesjes uitgewassen en ….op wandel J love it !!!

Had ook Jamie ff op faceboek kunnen chatten J J !! had op de markt enkele foto’s van truien gemaakt, zo kon hij toch een beetje aangeven welke hij wel ziet zitten. Toen ik hem zei dat ze gemiddeld 30 soles vragen ( heb deze voor 25 gekregen J ) zei hij dat ik ze allemaal wel mocht kopen !! yep, zo voel ik me ook helemaal !!! kon dat maar !! ik heb voor mezelf al wel een grotere rugzak gekocht als handbagage ( de ander was tijdens heenreis al aan t opgeven dus kan zeker geen kwaad ! J ook hier 25 soles !! dan nog maar een kleiner zakje gekocht (omdat het zo leuk is  ) voor 15! Soles. Op hotel maar eens even alles wat ik tot hiertoe heb gekocht bij elkaar gelegd …wow , wat een collectie !! lol !! Alles bij elkaar heb ik max 130 soles uitgegeven aan ‘spulletjes J !! En ik wil ook nog  ………zoveel !!!!!!! zou ik eens horen hoeveel het kost om een pakketje naar België te sturen????

Ben ergens een lekkere koffie gaan drinken en heb een brood, kaas en hesp en mayonaise gekocht. Het zonnetje komt er maar af en toe door…maar wanneer ik Ricardo op de Plaza de armas zag was het heldere hemel. Hij begroete me weer hartelijk ( en ik hem ) en liepen een tijdje samen ( hij was weer sigaretten aan t verkopen. ) hij kon het niet laten om toch te proberen sigaretten te verkopen J hij moest heel erg lachen met mijn antwoord: de inka’s en che s heb ik al en de rest kan ik thuis ook kopen . ! verder gebabbeld over SJ en toen ik zei dat ik nu een beetje de toerist ging uithangen bleef hij er bijna in ! zo hard lachen en dan: jij bent helemaal geen toerist !!! hoe ga je , et wie ga je ? wel dat ben ik dus aan t uitzoeken …natuurlijk kent hij wel iemand en woensdag hebben we zeker al afgesproken samen daar eens te gaan horen. Als hij erbij zou zijn zou hij wel een prijsje kunnen maken J ! ik sta er zeker open voor , aangezien deze kerel het echt wel goed meent en mij zeker niet in’ t zak zet ! ik krijg ook weer complimenten over mijn Spaans J het is echt wel aangenaam om gewoon te kunnen praten en niet enkel over huiswerk en spelletjes en positieve bekrachtiging !

Sebiet terug naar buiten J zolang het nog licht is beetje rondwandelen e !

21 uur

Ondertussen is het al lang donker … maar het was nog wel gezellig: op de Plaza de Armas op de trappen zitten roken en aan de praat geraakt met Greg, een kerel van California. Is een wereldreis aan t doen en gisteren aangekomen in Cuzco J leuk leuk !!

Verder was plots die groep zweepslagende dansende gekken weer te zien ! super , ongelooflijk om te zien, ik had deze keer een super plekje, jammer dat het al donker was en je dus misschien niet veel ziet op de filmpjes. Waarschijnlijk zal je de zweepslagen wel heel duidelijk horen. Deze keer waren er ook 2 meisjes bij en auw, zonder bescherming op hun benen. Na afloop zagen hun schenen knalrood en hoorde ik ze tegen elkaar bezig over de pijn. Ze boden excuses aan elkaar aan! Er hoort ook nog iets bij: een derde persoon springt boven op de zweepslagende mannen , of toch op 1 ervan. Ze duiken soms echt ontzettend hard tegen de grond !!! hoop toch dat de beelden iets of wat duidelijk zijn !