Sacsayhuaman

13 mei 2014 - Cuzco, Peru

12 Mei 2014

Een zalige dag gehad ! :) vanmorgen eerst gaan horen voor welke plaatsen een inkom ticket nodig zijn ( Sacsayhuaman is al wandelend te doen, maar je mag niet in het park zelf binnen zonder ticket.) Er zijn zo een 12 tal plaatsen die je met 1 ticket ( 130 soles ) kan bezichtigen. 1 plaats is 70 soles , dus…dan maar ineens voor allemaal. Hier in Cuzco zijn 4 ervan redelijk dichtbij.

Vol goeie moed weer begonnen aan de klim …amai mijn hartje, mijn longen …!!! De meeste toeristen nemen een busje naar boven , koppige ik dus niet ! ik hou wel van wandelen :) maar dit kan je niet gewoon rustig wandelen noemen. De hoogte speelt echt wel heel hard mee, erger dan ik tot nu toe al heb gehad ! maar , je voelt wel dat je leeft ! lol !!

Onderweg af en toe stoppen voor een foto ( en ff op adem proberen te komen! ) Ergens een mooi uitzicht links, en rechts een uitsteeksel dat op het 1e zicht beetje een vuilnis plek leek. Komt er een man buiten die me bij hem roept: of ik vanop zijn platform ( die man woont daar echt ! ) een foto wil nemen… :) ! natuurlijk wil ik dat wel ! ( een beetje angst om op het topje te gaan staan, maar ach, wat kan er gebeuren??) Een paar leuke foto’s genomen en een filmke van het uitzicht. De man vertelde me ook waar ik moet zijn als ik graag te paard wil gaan! 2 plaatsen zijn te voet te doen, maar dan raden ze een busje aan voor de 2 volgende. Je moet wel tot in Sacsayhuaman wandelen …. Nog 15 minuten ontzettend veel omhoog ( 3600m!) :) ! dan doorlopen , bruggetje voorbij, Heel smal rotsachtig weggetje volgen tot je een man ziet die uit stenen prachtige beeldjes maakt ( ook kettingkjes , heb er 2 gekocht voor 7 soles ) Als ik daar zeg dat Gonzales me heeft gestuurd zou ik maar 35 soles moeten betalen ( ze vragen 60 !! de meeste toeristen dingen af tot 50 ) ik voel me dus ontzettend vereerd !! :) er gaat een gids mee ( Jorge ) en nog een man van Lima, Richard. Beide hebben ze ervaring op een paard …ikke dus ni ( of zouden rondjes op de kermis toen ik veeeeeel kleiner en jonger was meetellen??) we vertrekken recht omhoog, op zo een rotsweggetje waar het af en toe lijkt alsof de paarden hun poten wegschuiven. Spannend met een afgrond links van me !! Jorge stelt me gerust en zegt dat het niet 2 uur aan een stuk zo steil en moeilijk is, maar dat ik het heel goed doe ! ( ah ja , net voor we vertrokken, ik mocht eerst op mijn paard kruipen, dan ging hij Richard helpen liep mijn paard ineens nogal hevig ff de andere kant op :) ! ik was er dus niet helemaal gerust in ! ) Maar ....Het was fantastisch !!!! na een 10 tal minuutjes, als we op een vlakker stuk waren heb ik zelfs tijdens het rijden aan t filmen geweest en enkele foto’s getrokken ! natuurlijk stop je wel af en toe voor foto’s , maar ik had heel de weg wel willen filmen en nog 1000 foto’s meer willen nemen. Ondertussen riep ik naar Jorge dat ik het fantastisch vind en thuis ook zo ’n paard en vooral zo’n weg wil waar ik met mijn paardje door kan !!! hij moet ermee lachen en vraagt meteen hoeveel ik zou willen betalen voor een paard ! lol , grapjas !!! misschien dat ik tegen het einde van mijn reisje dit nog wel eens overdoe !! ( ticket blijft 10 dagen geldig voor al die plaatsen en voor 35 soles minstens 2 uur paardrijden) …… loved it !!

Op 1 van de plaatsen ( Qenqo ) kan je een grot binnengaan. Het doel van deze grot is niet helemaal bekend…sommige zeggen om offers te brengen aan de zon en de maan, anderen zeggen dat het een tempel voor de vrouwen was, nog anderen zeggen dat het een plaats is waar de Inka’s lichamen mummificeerden…. Je kan  de 3 dieren vinden die van groot belang zijn : aan de ingang kan je een condor vinden, de Hanan Pacha die voor de hemel en ‘spirit’ staat. Dan de poema, Kay Pacha en binnenin de slang, Ukhu Pacha. Er wordt verteld dat voor de Inka s deze grot betraden zij de Ayuaska ceremonie ondergingen waardoor ( vooral de slang  ) tot leven kwam. Dit alles is in de eerste kamer. In de tweede kamer is een soort altaar onder een groot lichtgat, waar ofwel de maan ofwel de zon deze kamer verlicht. De foto’s die ik nam zijn helemaal niet duidelijk ( eigenlijk gewoon mislukt :( )anders hadden jullie ook de vagina en de benen van een vrouw kunnen zien als je naar boven kijkt in de 2e kamer !  in deze tempel kan je ook spullen zegenen en krachten geven :) ( de 2 kettingkjes die ik kocht zijn gezegend met het water dat uit de vagina loopt , geloof het of niet !!)  Het feit dat de 3 dieren aanwezig zijn maakt dat je spulletjes hierdoor een grotere kracht hebben! Op het altaar kan je tegen de stenen ademen ( is net onder het gat waar de zon / maan doorkomt.) Dit zou ook zuiverend zijn !

Ik ben dus gezegend en gezuiverd buiten gekomen :) !! om dan terug op mijn paard te kruipen en verder te gaan!

Het was een superleuke ervaring !!!

Morgen terug naar San Jeronimo…moeten om 9u al een eerste huisbezoek afleggen! Om 12u het laatste ( dacht ik ) en om 15u zou ik nog wel even afscheid willen gaan nemen van de kids !!! dus misschien ook nog eens langs de markt en beetje rondwandelen voor de laatste foto’s daar!

Verder kan ik niet wachten om verder dingen te gaan bezichtigen !! Woensdag hoop ik Enrique terug te vinden om samen een tour bureau binnen te stappen ( wie weet toch minder dan 500 soles ? ) Pakari ben ik niet meer tegengekomen en als ik zijn tour bureau binnenstap is hij steeds afwezig … we zien nog wel , ik ga alleszins zeker gaan !!!!

Woensdag denk ik Moray, Maras te doen en donderdag of vrijdag ( of allebei :) de  Machu Pichu !!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl