Plaza De Armas , Cuzco

11 april 2014 - Cuzco, Peru

Een beetje een woelige nacht gehad, maar bon , volgende dag dus ! J

Vanmorgen na het ontbijt even met Wim gebeld, maar de internetverbinding werkte niet echt mee.. wel leuk om het thuisfront op de hoogte te kunnen houden. Dan nog maar een sigaretje op de kamer (buiten voelt het echt vreemd aan ) een douchke ( ben er nog niet uit of het water een geurtje heeft of dat de geur uit de afvoer komt. Anyway , mijn tanden poets ik sinds dag 1 met flesjeswater ! Mijn haar :) :)  grappig ! 3x zo dik en droog als thuis en niks mee aan te vangen !

Ok, water bij, foto toestel, schrijfgerief, een warm vestje !  (een ezel ..je weet wel ! ) heb ongeveer anderhalf uur rond gelopen door kleine zig zag straatjes , op en neer met allemaal vreemde kleine markets. Kleine rommelige winkeltjes die op ’t eerste zicht alles al 10 jaar op dezelfde plaats hebben staan. Hoe klein en smal de straatjes ook zijn , overal zitten bedelaars en verkopers ( het valt op dat de lokale bevolking wel geld geeft aan de bedelaars. Ik plof neer op een bankje en plots staan er 2 kerels bij mij : of ze mijn schoenen mogen poetsen ( ik heb sandalen aan !! ) dat is dus ook 1 van de dingen die je heel veel ziet. Schoenenpoetsers in alle formaten !. ik moet zeggen, de meeste mannen lopen dan ook met blinkende schoenen rond. Ze vragen maar 1 sol , en doen er al snel de helft af als je niet meteen toehapt. overal wil ik foto’s nemen, en toch loop ik telkens een beetje verder ..zoveel te zien !!!! ik kan toch niet enkel door de lens kijken he !?

Heb me net laten overhalen om een hangertje te kopen van Pachamama J Julia, zat al een tijdje stil naast me , te kijken hoe ik schrijf vooraleer ze van wal steekt en haar schatten boven haalt. We praten ( in ’ t Spaans met heel veel haar op ) ik doe weer dezelfde uitleg, vind het allemaal heel mooi , maar er lopen teveel verkopers rond. Ze zegt dat ze niet zomaar iemand is maar dat we vrienden zijn ! ze heeft toch met me gepraat ! :)  Als ik nu van haar iets koop zal dat goodluck brengen. Ze graaft dieper in haar tas en haalt een hangertje boven dat ze bij mij vind passen :) mijn weerstand breekt ! ik neem mijn handtas ( lijkt honing  !! ) want plots staan er drie artiesten klaar om hun werk te tonen en een meisje met lama sleutelhangers en …..Ik kijk naar Julia, ze begrijpt het , roept iets naar de mannen en die verdwijnen … ! Zeker weten , als Julia verdwijnt de kerels er terug zijn ! Ondertussen heb ik gezelschap van een klein bruin hondje dat zich naast mijn bankje legt. Zoals ik al eerder zei , het heeft geen zin je hand uit te steken of geluidjes te maken , de hond kijkt niet op. Maar ik ben wel vereerd dat hij bij mij komt liggen ! Als de zon te fel schijnt verdwijnt het hondje onder mij , lekker in mijn schaduw ( nu wil ik al helemaal niet verder gaan , ik blijf zitten tot de hond weggaat.

Heb net 2 toeristen gezien die aan het roken waren op ’t straat !!

Een jong meisje ( schat 8 jaar ) kot bij mij staan. Ze spreekt vrij vlot Engels en vraagt of ze aan mijn arm mag voelen. Ze vraagt of het een echte tattoo is :) en wrijft er eens hard over om dan naar haar vingers te kijken. Ze wil er alles van weten, deed het pijn , hoelang duurde het , heb ik ze al lang, heb ik er nog andere , … natuurlijk verkoopt zij ook iets: ik koop van haar 3 sleutelhangertjes voor 5 soles.

Ze vertrekt en een oudere man neemt haar plaats in. Hij geeft me een compliment over mijn ( katte ) geschrift en stelt zich voor : Hernandez. Ik krijg een handdruk ala hand , vingers, vuist , draai, box en fwiew …. En lacht zijn tandeloze mond bloot. Hij draagt geen zakken bij zich ..zou hij iets willen verkopen? We hebben een oppervlakkig gesprekje en dan vertelt hij hoe moeilijk hij het heeft. Te oud om te werken, geen geld, geen hulp, geen familie. Ik zeg hem dat het me raakt maar dat ik zeker geen oplossing heb. Hij lacht en zegt dat hij blij is me te ontmoeten. Hij leert me enkele woorden Quechua en ik leer hem dezelfde woorden in het Nederlands. We lachen beide heel erg om de vreemde klanken die we uitstoten. Na een hoestbui van het lachen steekt Hernandez zijn hand uit , en weer met de grappige , hand, vingers, vuist, box , pfiew en …een handkus. Hij zegt heel vriendelijk dat hij genoten heeft van de babbel en draait zich al om . ik kan het niet laten , ik roep hem even terug en geef hem al mijn kleingeld ( 7 soles ) Even denk ik dat Hernandez een dansje gaat doen of gaat zingen . hij trekt me van mijn bankje en draai even rond met mij. Hij zei : ik wist dat je een goed hart hebt , ik zag het in je blauwe ogen , mag god je zegenen en je zal beloond worden voor je goedheid ! ( amai , ik ga veel geluk tegemoet  als ik dat allemaal zo hoor ! ! Hernandez  draait zich fluitend om, zet enkele stappen en gooit nog een handkus.

Het zonneke schijnt ondertussen hevig ..toch maar mijn vestje even uitdoen; Een dame komt bij me zitten. Weer is mjin tattoo een aanzet tot een gesprek. Ook deze dame wil even voelen en kijkt meteen naar haar vingers of er geen kleur op zit. We praten een beetje ( jaja , in t Spaans ) Valt ondertussen al wel een beetje mee. Alhoewel ik toch regelmatig moet vragen om iets een beetje trager te herhalen. Ze vertelt dat ze 4 kinderen heeft maar geen man meer. Die dronk en was gewelddadig ( ze laat me als bewijs enkele lelijke littekens zien.  Ze vraagt vanwaar ik ben en haar ogen schitteren als ik België zeg. Ze heeft een kennis in Brugge wonen en zegt dat ze nu dus al 2 vriendinnen in België heeft ! Ze praat verder over haar kinderen die allen wel naar school gaan maar ze kan de verplichte uniformen niet betalen , dus mogen de dochters niet naar school??? ! Natuurlijk leef ik mee met deze dame die met natte ogen haar verhaal doet, maar wat kan ik doen?? Ze vraagt of ik zondag bij haar thuis wil komen. Ze schrijft haar adres snel op. Ik leg haar uit dat ik zondag niet in Cuzco zal zijn maar het een heel mooi aanbod vind. Ze schrijft er een nummer bij ( van haar buur ) als ik toch zin zou hebben moet ik maar even bellen. Ik geef deze dame 5 soles ( stelt echt niet veel voor, ik zou eigenlijk minstens 20 soles willen geven (= 5€ ) maar …dan ben ik helemaal blut binnen enkele dagen.

Ik moet zeggen , ik begin me een beetje op mijn gemak te voelen hier . de mannen die me de 1e dag een beetje lastig vielen hebben blijkbaar begrepen dat ik niet op zoek ben naar compagnie en lachen vriendelijk met een luide Buenos Dias Tacha :)  Met mijn flesje water , nootjes en schrijfgerief op een bankje in de zon …het leven kan zo zalig zijn !!

Morgen komt Ellen me halen om naar het project te gaan en me naar mijn appartementje te brengen. Ik heb er dubbele gevoelens bij. Enerzijds ben ik zo op mijn vrijheid gesteld en anderzijds ..;ik kan toch geen 40 dagen enkel zitten schrijven in het zonneke e? ik ben naar hier gekomen in de 1e plaats voor de stage. Momenteel hoop ik dat de stage voorbij zal vliegen  en natuurlijk dat het zal meevallen.

Ondertussen heb ik echt wel zin in een sigaretje…zou ik durven , hier op de plaza?? Er ligt onder mijn bankje wel een sigarettenpeuk…. Ik besluit eens rond te vragen of het verboden is in openbaar te roken. De man naast mij zegt dat het niet verboden is maar dat je vooral ’s avonds wel mensen ziet roken , niet in de dag. Beetje vreemd voor mij , maar ja .

Hahaha, …toeval of niet? Er komt net een kerel voorbij ( Manuel ) die sigaretten verkoopt. Hij verkoopt Che Guevara sigaretten en Inka sigaretten. Hij lacht als ik hem vertel dat het me verbaasd dat er niemand rookt. Hij zegt dat de meeste te arm zijn om een hele dag te roken ( en de toeristen zullen te braaf zijn ? ! ) ik koop 2 pakjes van hem voor 20 soles ! ( of ze te roken zijn …geen idee ! ) hij vraagt ook meteen of ik misschien iets anders wil kopen : mariuana, coke, ayuasca…ik bedank hem vriendelijk. Hij praat nog even door en vertrekt dan weer. Ik rol een sigaretje en rook rustig op mijn bankje ! J

Heb ook al een stuk of 5 kaartjes gekregen van tattoo shops ( zo een grote tattoo op je arm is natuurlijk wel opvallend! ) Ik wou dat ik meer kaartjes van Nanno bijhad!!

1. Yannic:
    17 mei 2014
    Super om je belevenissen te lezen :-) (ps:ik zou na 1 dag blut zijn als ik het zo lees :-p)
  2. Tacha:
    17 mei 2014
    LOL Yannic, inderdaad echt moeilijk om je in te houden hier !! zoveel schoon en leuke dingen... ge zult wel zien als ik terug ben!:)