Cuzco City

10 april 2014

10 april

Mijn 1e nacht doorgebracht in een leuk hotelletje ( 128 soles per nacht = 33 € per nacht ) de douches zijn niet zo warm als thuis, maar doet zo’n deugd !! Ik zit niet meer in Belgie , dus tja, had eigenlijk wel verwacht dat de douches niet zoals thuis zouden zijn! Wel mag ik roken op mijn kamer en heb ik ( af en toe ) internet verbinding J leuk om het thuisfront op de hoogte te houden ! Het ontbijtje bestond uit 2 verschillende soorten fruit in stukjes gesneden en 2 heel zachte super lekkere pistolekes ( beetje hol vanbinnen, niet zoals bij ons ) verder een thermos heet water en een kannetje warme melk en een klein kannetje dikke koffie. Bedoeling is dat je dit mengt met het hete water…. Eerlijk , ik mis de lekkere koffie van thuis ( nog ) niet !

Nu zit ik op de Plaza de Armas. Een groot plein voor een kerk. ( 1 van de zovele kerken !! ) voor deze kerk staan verschillende artiesten te schilderen..; een kleurrijk  tafereel ! Natuurlijk lopen deze artiesten ook rond met mappen vol schilderijen die ze proberen te verkopen. Niet enkel de schilders proberen te verkopen … alles proberen ze te verkopen , van ( voor mij toch ) heel vreemd uitziende gele zakjes drank ( lijkt eerlijk waar op zakjes urine !! ) tot coca bladeren, zelfgemaakte juweeltjes, kleurrijke sjaals en mutsen, zonnebrillen, sleutelhangers , .. en veel meer ! Ik zou het moeilijk hebben als ik hier maar een dag zou zijn , maar ben hier nog meer dan een maand! Dus luister naar de verkooppraatjes en lach vriendelijk en zeg no gracias . Bij sommige is dat voldoende, de meeste geven echter niet zo snel op ! ze zetten zich naast u en beginnen hun praatje , vanwaar ik kom , hoelang ik blijf …. Ik blijf herhalen dat hun werkjes best wel mooi zijn , en nee , 20 soles ( 5€) is niet veel, maar 20 keer 20 soles loopt wel op ! ze lachen en weten dat het niet zal lukken . Ze steken de hand uit ,stellen zich nogmaals voor en zeggen dat ik hen moet onthouden … misschien een andere dag dat ik wel wil kopen!

Wat me ook wel opvalt is hoe warm iedereen hier gekleed loopt; met lange broeken , dikke truien, mutsen , terwijl het zweet van mijn voorhoofd en onder mijn oksels loopt zonder trui aan ! Er moet echter wel een reden zijn en even later , als er een dikke wolk voor de zon komt hangen snap ik het , minstens 10 graden verschil …ineens koud dus ! en ik wou dat ik mijn vestje had meegepakt. Mijn kiekevlees doet me opstaan en weer een beetje wandelen.  Het is maar een wolk , even later terug volle bak zon J ikke blij ! de beste verkopers zijn toch wel de kinderen hier ! ze spreken net dezelfde mensen aan ( soms met 2 min tussen ) en krijgen wel juweeltjes verkocht ! als je het kind blijft volgen zie je dat ze bij de vrouw horen die net daarvoor liep.

De vrouwen dragen vooral de bekende kleurrijke kledij. Meestal hebben ze een kleurrijke bochel op hun rug. Ofwel zit er een kindje in de doek die ze op hun rug binden , ofwel zit deze vol met spulletjes om te verkopen. Het verschil is niet altijd duidelijk! Je ziet namelijk niet dat er een kind in verscholen zit . Hoe ouder de vrouwen , hoe meer lagen kledij ze aanhebben! Ze dragen ook grappige hoedjes met een rokje aan.

Zusjes , jullie zullen het amper geloven , maar ik slenter hier door de straten !! de eerste uren heb ik nog wel geprobeerd in mijn tempo te wandelen , maar noway , binnen de 5 min ben ik uitgeteld en snak naar adem ! Mijn hartslag lijkt 4 x zo snel te gaan …ik moet me wel aanpassen ! De hoogte is dus echt wel voelbaar !

Het verkeer …aiaiaiaia !!! wat is dat joh !! super smalle straatjes waar 2 auto’s naast elkaar gaan rijden . de meeste chauffeurs rijden met hun hand op de claxon. ( taxi ’s claxonneren om aan te geven dat ze vrij zijn of omdat ze gewoon zin hebben?? ) Aangezien bijna elke auto als taxi dient is het soms oorverdovend al dat getoeter !! Er zijn enkele straten waar een verbodsbord hangt ( een claxon met streep door ) verboden te toeteren ! alsof iemand zich daar aan houdt ! Er staan ook bijna op elk kruispunt agenten te fluiten en grote bewegingen te maken. Geen idee wat ze hiermee willen bereiken! Het is een beetje een chaos ! Tussen de auto’s door lopen voetgangers door. Er zijn wel lichten ( die zelf aangeven hoelang het nog groen of rood is, maar niemand lijkt zich daar iets van aan te trekken. )Nu , als je niet gewoon begint over te steken sta je lang lang lang te wachten hoor , geen auto s die hier stoppen voor voetgangers ( eerder even claxonneren dat je in de weg loopt! )

Wat valt nog op ? geen of bijna geen rokers op straat !, ook geen sigarettenpeuken op de grond. Ik rook dus vooral ’s avonds en ’s morgens op de kamer van het hotel , daar ben ik zeker dat het mag. Er lopen ook heel veel honden rond. Geen idee waar de baasjes zijn . ze zijn er in alle maten en zien er meestal niet echt verzorgd uit. Ook een beetje vreemd dat ze niet reageren als je ze roept of zelfs als ze naast je komen liggen . ze lijken doof voor elk geluidje dat je maakt.

1. Elke cuyvers:
    13 mei 2014
    Tachke, gij slenteren....moeilijk te geloven :-D xxx
  2. Tacha:
    14 mei 2014
    Hey elke , ik weet het , ik geloof het zelf ook maar amper! :)!!